Bilens mjukvara

Tjenare bloggen idag tänkte jag prata lite om en annan form av data och teknik än den ni är vanliga att få höra. Jag har nämligen min kärra på bilservice i Uppsala så det har uppstått en del tankar och funderingar under tiden. Bilservice är när man utför en service på bilens yttre teknik, det jag vill prata om är inte riktigt detsamma. Utan jag vill gå mer in på djupet för att diskutera om de olika mjukvarorna som finns i våra fordon, jag tror att vi har en stor utveckling framför oss som om bara några år kommer ta fart rejält. När jag sitter här hemma i Uppsala och funderar angående det här ämnet så kan jag ganska snabbt konstatera att det har skett en markant utveckling redan angående bilens mjukvara. Men grunderna är fortfarande det samma, personen bakom ratten är den som manövrerar och gör allt jobb. Frågan vi bör ställa oss är hur länge till detta kommer pågå. Att det kommer en tid där föraren inte kommer behöva göra någonting, det är jag säker på. Vissa bilar har redan idag en form av autopilot i sig, en väldigt mild grad av sådan men den finns trots allt där. Jag tror att det finns en sak som gör kan sakta ner den här utvecklingen och det är att vi måste anpassa mjukvaran så att den kan fungera i en trafik där även vissa förare kör. Om alla bilar hade styrts av en AI dator så hade vi nog redan varit framme i utvecklingen, men människor är mer oberäkneliga i trafiken än vad en dator hade vart och jag tror att det kräver betydligt mer arbete. Därför tror jag att det kommer ta några år innan vi är där, tills dess så får vi nöja oss med bilservice och mänskliga förare.